Tippek a téli levertség megelőzésére

Késő ősszel és télen sajnos csak kevés napsütést élvezhetünk. Rövidek a nappalok, hosszabb ideig van sötét. Ez lehet az oka a téli fáradtságnak, ami 10 felnőttből legalább egyet érint. Jó hír, hogy tehetünk a fáradtság és a depressziós, komor hangulat ellen.

Belső óra aktiválása fáradtság és levertség ellen

Az egyik módja, hogy leküzdjük a téli fáradtságot, „belső óránk” aktiválása lehet.

Mit is jelent a belső óra?

Ennek megértéséhez vissza kell mennünk az időben, amikor még az emberi szervezet teljesen más körülményekhez szokott. Ez ugyanis egy genetikailag előre programozott ellenőrző rendszer, ami szabályozza napi ritmusunkat és életfunkcióinkat. Ennek a belső órának volt köszönhető, hogy az ember túlélte a téli hónapokat több ezer évvel ezelőtt. A belső óra mechanizmusa felborult olyan  találmányoknak köszönhetően, mint a világítás vagy a fűtés. Ezáltal az emberi szervezet elveszítette kontrollját az évszakok között, elveszett a hőtermelésünk automatizmusa.

Ezért elkerülhetetlen ma is, mint génjeinkbe kódolt előírás, hogy takarékoskodni kell energiánkkal (fáradtak leszünk), fokozottabb az alvásigényünk és szükségesnek érezzük a szénhidrát nagy mennyiségben történő pótlását.

680

Téli séták fáradtság ellen

Ha belső óránk és a napi rutinunk nincsen összhangban, depresszió, fáradékonyság lehet a következmény.

Még egy szürke időben tett séta is kielégítheti mozgás- és fényhiányunkat. Itt is található összefüggés a téli fáradtság és depressziós hangulat megjelenésében, hiszen hideg időben sokkal szívesebben töltjük időnket meleg lakásunkban, nehezebben mozdulunk ki.

Természetes, közvetlen fény hatására szervezetünk energiával tölti fel hangulatunkat, és fokozza a neurotranszmitter szerotonin termelődést, míg a fény hiánya a melatonin termelést erősíti, ami fáradékonyságot és depressziót okozhat.

Sétára legjobb időpont téli időszakban a reggel vagy délelőtt.

Gyógyteákkal és vitaminokkal a téli fáradtság és depresszió ellen

Egy csésze orbáncfű tea csodákra képes. Az orbáncfű egyre ismertebb, igen kiváló gyógynövény idegességre és depresszióra. Igazi diadalmenetben vonult be a XX. században az akadémikus gyógyítás világába. Németországban, ahol az emberek 82 %-a választja a gyógynövényeket a gyógyszerekkel szemben, az orbáncfű teát antidepresszánsként, általános hangulatjavítóként, stresszoldóként, nyugtatóként írja fel az orvos.

Herbária hangulatjavító teakeverék: A teakeverék közönséges orbáncfű virágos hajtását, macskagyökeret és orvosi citromfű leveles szárát tartalmazza, amelyek a feszültség, nyugtalanság, hangulati labilitás, ingerlékenység, ideges eredetű alvászavar átmeneti enyhítésére alkalmasak.

Magne+C+B6 kapszula: A magnézium, a C- és B6-vitamin hozzájárul a fáradtság és a kifáradás csökkentéséhez, az idegrendszer megfelelő működéséhez, a normál pszichológiai funkció fenntartásához és részt vesznek a normál energia-termelő anyagcsere-folyamatokban. A  C- és  B6-vitamin  hozzájárul az immunrendszer normál működéséhez, a C-vitamin hozzájárul a sejtek oxidatív stresszel szembeni védelméhez.

Komlótoboz tea: Enyhe nyugtató, feszültségoldó hatású. Az elalvás elősegítésére, az ideges nyugtalanság mérséklésére, ideges eredetű emésztési zavarokban, étvágytalanságban használható.

Magnézium+B6+Ginkgo tabletta: A magnézium és a B6-vitamin hozzájárulnak az idegrendszer kiegyensúlyozott működéséhez, a normál pszichológiai funkció fenntartásához, a fáradtság csökkentéséhez. A ginkgo flavonoidok támogatják a vérkeringést, ezáltal a sejtek oxigénnel és tápanyaggal való ellátását. Hozzájárul az időskori agyműködés megfelelő szinten tartásához.

Milyen színek segítenek téli fáradtság és depresszió ellen?

Ebben az időszakban vegyük körbe magunkat elménkre pozitív hatást gyakorló, meleg színekkel,  mint például a sárga, narancssárga, piros és ezek árnyalatai.

 Milyen illatok hatásosak téli fáradtság és depresszió ellen?

Használjunk akár légfrissítőt, illóolajat  vagy parfümöt, dezodort, ezeknek legyen igazi nyári hónapokat idéző illata, mint például a jázmin, bergamott, citrus. Ezekhez ugyanis tudat alatt pozitív érzéseket társít elménk.

 Fényterápia alkalmazása téli fáradtság és depresszió ellen

Súlyos esetekben a fényterápia is segíthet.

 Mi a fényterápia?

Különlegesen erős fényekkel megvilágított helyen, speciálisan kiválasztott színű, esetenként melegséget árasztó helyiségben kapunk kezelést, 46-60 perc alatt feltöltődik szervezetünk. Ezek az izzók otthoni használatra nem alkalmasak magas fogyasztásuk miatt.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük